poniedziałek, 1 września 2008

O pamięci słów kilka.

Jedną z funkcji naszego umysłu jest pamięć. Dzięki niej zapamiętujemy informacje - zachowujemy, przechowujemy informacje - magazynujemy je i przypominamy sobie czyli odtwarzamy.
Niektórzy naukowcy kwestionują ten podział, ale nie będę tego tematu szerzej rozwijać gdyż celem tej strony nie są naukowe dywagacje.

Ludzie nie wykorzystują w pełni swoich możliwości umysłowych, bo zaledwie ich kilka procent. Uważają, że ich pamięć jest taka jaka jest i nic nie można z nią już zrobić. Ale czy na pewno jest tak jak uważają?

Często słyszymy jak mówią: "Mam pamięć dobrą, ale krótką" albo (bardzo popularne u młodych ludzi powiedzenie) "Mam sklerozę".

Jak jest w rzeczywistości? Czy możliwa jest skleroza u szesnastolatka? Czy nasza pamięć jest naprawdę "krótka"?

Skleroza to inaczej medyczne pojęcie miażdżycy tętnic, poważnej choroby, która rozwija się wraz z wiekiem i jest charakterystyczna dla osób w podeszłym wieku. Raczej powinniśmy wykluczyć możliwość występowania tej choroby u przykładowego szesnastolatka.
Nie mogę przysiąc, że nie znajdziecie na świecie ani jednego szesnastolatka dotkniętego tą chorobą, ale przeważająca ich większość (powiedzmy 99,9%) nie ma sklerozy.

Naszą pamięć możemy podzielić ze względu na długość jej trwania i ze względu na rodzaj zapamiętywanej informacji.

W pierwszej klasyfikacji mówimy o pamięci: sensorycznej (pamięci zmysłów), pamięci krótkotrwałej (operacyjnej) oraz pamięci długotrwałej.

Naukowcy uważają, że pamięć sensoryczna trwa do ok. 0,5 sekundy. Część informacji z pamięci sensorycznej jest przekazywana do pamięci krótkotrwałej, gdzie są one analizowane i interpretowane, a następnie informacje te są przekazywane lub nie przekazywane do pamięci długotrwałej. Informacje przekazane do pamięci długotrwałej są w niej zapisywane.

Pamięć długotrwałą dzieli się ze względu na rodzaj zapamiętywanej informacji na pamięć deklaratywną (świadomą) oraz niedeklaratywną (nieświadomą).
Pamięć deklaratywna potrzebuje świadomości do odtwarzania informacji. Możemy podzielić ją na pamięć semantyczną i pamięć epizodyczną.
Pamięć semantyczna łączy w grupy informacje o podobnym charakterze.
Natomiast pamięć epizodyczna przechowuje informacje, które są odniesieniem do innych informacji. Niektórzy wyróżniają też pamięć autobiograficzną, która zawiera informacje dotyczące wydarzeń z naszego życia.

Brak komentarzy: